Chat with us, powered by LiveChat

Brand safety, bescherm de (online) reputatie van je bedrijf!

14 February | Marketing
Delen op linkedin share button

Merken en bedrijven bouwen vaak jarenlang aan een solide reputatie. Wanneer deze dan uiteindelijk is bereikt en er een natuurlijk gevoel van vertrouwen is ontstaan wil je deze uiteraard niet zomaar op het spel zetten. Toch gebeurt dit vaak buiten je wil om. Neem nu bijvoorbeeld het lanceren van een online marketingcampagne. Je hebt er ongetwijfeld voor gekozen om heel wat aandacht te besteden aan het opstellen van de vormgeving en content van de banners. Maar wat wanneer deze onverhoopt op websites terechtkomen die lijnrecht tegenover je bedrijfsfilosofie staan? In dat geval is het mogelijk dat de reputatie van je bedrijf of merk schade oploopt en dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Wij van One4Media hechten bijzonder veel waarde aan ‘brand safety’, dit zorgt er mede voor dat je advertentiecampagnes en je merk in veilige handen zijn.

In de cases die we tot nu toe hebben meegemaakt speelt perceptie en verwachtingsmanagement een heel belangrijke rol. Afhankelijk van het platform / systeem dat je gebruikt zijn er veel mogelijkheden met eveneens ook de nodige consequenties. Eigenlijk hetzelfde als met targeting maar dan juist omgedraaid…om de vertoning te voorkomen.

Een toenemende bezorgdheid

Brand safety is geen nieuw gegeven, integendeel. Vanaf het ogenblik dat er de mogelijkheid werd aangeboden om online te adverteren is het een aandachtspunt geweest voor alle bedrijven die online marketing toepassen. Deze bezorgdheid is terecht, want in het verleden zijn er reeds verschillende situaties geweest waarin brand safety het liet afweten met aanzienlijke reputatieschade tot gevolg. Eén van de voorbeelden waar het mis ging was ongetwijfeld de advertentie van FBTO. Deze advertentie die de reisverzekering moest aanprijzen werd weergegeven samen met het bericht dat prins Friso was bedolven onder een lawine. Het spreekt voor zich dat dit veel negatieve ophef veroorzaakte.

 

Meer recent werd bovendien bekend dat heel wat grote bedrijven er voor kiezen om niet langer te adverteren op het mediaplatform Youtube. Dit omdat hun advertenties zouden weergegeven zijn op filmpjes waar ook schaars geklede kinderen in te zien waren. Het zou hierbij absoluut niet gaan om de minste namen. Bedrijven als Mars en Adidas evenals Deutsche Bank en HP hebben bijvoorbeeld aangegeven hun advertenties op  YouTube terug te trekken. Ook zij vrezen namelijk (terecht) dat de link tussen de schaars geklede kinderen en hun advertenties een niet onaanzienlijke negatieve invloed kan hebben op hun reputatie als merk.

Hoe wordt brand safety gerealiseerd?

One4Media begrijpt hoe belangrijk het voor bedrijven en merken is om hun goede reputatie te behouden. Omwille van deze reden worden alle advertentiecampagnes die bij ons worden ondergebracht nauwkeurig gescreend en opgevolgd. Enkele absolute vereisten die kunnen bijdragen aan de realisatie van brand safety zijn in ieder geval:

 

  1. Een consequente monitoring van de plaats(en) waar de advertentie wordt weergegeven;
  2. Specifiek inkopen en het toepassen van filtering;
  3. Het excluden van bepaalde type websites zoals adult, drugs, agressie, etc.;
  4. Het uitsluiten van negatieve keywords;
  5. Plaatsing door het benutten van GeoTargeting opties;

 

Door het toepassen van de bovenstaande factoren zal het bewaken van de ‘brand safety’ geoptimaliseerd wordt. Op deze manier kunnen we onze adverteerders steeds een zo optimaal mogelijke plaatsing garanderen. De plaats waar de advertentie op zal worden getoond zal niet alleen prima aansluiten bij de gewenste doelgroep, daarnaast zal de aard van de publishers de waarden van je onderneming eerder bevestigen.
Zo sla je twee vliegen in één klap.

Brand safety is belangrijker dan ooit

De content die dagelijks op het internet wordt geplaatst beschikt tegenwoordig steeds vaker over een wat negatief karakter. Niet alleen zijn er de vele artikelen die berichten over de meest vreselijke gebeurtenissen, maar daarnaast wordt er ook nog eens heel wat ‘fake news’ gelanceerd. Al deze content structureel controleren is voor de grote netwerken onmogelijk. Wanneer je er voor kiest om advertenties weer te geven in bijvoorbeeld Google of op social media platformen zoals Facebook en Twitter is het onmogelijk om alle content manueel te gaan controleren. Facebook heeft dagelijks een slordige 1,2 miljard gebruikers terwijl er op YouTube per minuut voor 300 uur aan videobeelden wordt geüpload. Een beroep doen op een bedrijf die je brand safety op gepaste wijze kan beschermen is meer dan ooit een absolute must.

One4Media, uw expert in brand safety!

Het is vaak de reputatie van een bedrijf die er voor moet zorgen dat ze zich staande weet te houden in de harde, concurrerende wereld waar we tegenwoordig in leven. Het duurt vaak vele jaren vooraleer een bedrijf een goede reputatie heeft weten op te bouwen die potentiële klanten voldoende weet te overtuigen. Echter kan één enkele advertentie op het verkeerde moment en vooral op de verkeerde plaats er voor zorgen dat al deze jarenlange inspanningen in één klap komen te verdwijnen. Omwille van deze reden is brand safety iets waar elke zichzelf respecterende ondernemer of onderneming mee bezig zou moeten zijn.

 

Waar nodig en mogelijk streven we naar een “include principe” zo weet je waar je naar toe gaat en ook wat de consequenties zijn. Dus er wordt dan alleen gewerkt met een Whitelist. Hiermee is misschien het bereik wel flink beperkt maar daarmee is ook de kans op heftige discussies op een later moment vanwege onvoorziene omstandigheden ook zeer beperkt.

 

Brand Safety heeft tevens effect op het beschikbare mediabereik en daarmee de kosten. Omdat bijna alle digital systemen tegenwoordig op het auction principe werken, betekent het dat we meer moeite moet doen om de beschikbare impressies ook daadwerkelijk te kunnen bemachtigen (minder voor meer principe).

 

Meer informatie;

 

 

One4Media geeft Brand Safety voorrang en stelt alles in het werk om de reputatie van onze klanten te bewaken en te beschermen. Indien je het ook belangrijk vindt dat er sterk wordt toegezien op brand safety gaan we graag met je in gesprek hoe we je verwachtingen waar kunnen maken.

 

 

 

 

 

Leave a Reply