Chat with us, powered by LiveChat

Permission marketing, klantvriendelijk en efficiënt

13 December | Marketing
Delen op linkedin share button

Iedereen is vast al eens op vakantie geweest richting het Zuiden? Wanneer je er voor hebt gekozen om een vakantie te boeken naar landen als Turkije of Tunesië is het je vast wel eens overkomen dat je wordt benaderd door vrij opdringerige personen die je bijvoorbeeld graag hun restaurant, bar of discotheek in willen krijgen. Dat is vervelend en de agressieve toon waarmee dit gebeurt kan je een negatief gevoel geven. Eigenlijk geldt dit ook voor de klassieke vormen van adverteren, het is gebaseerd op Interruption Marketing. We worden ongevraagd vanuit alle mogelijke hoeken geconfronteerd met producten en diensten die onze aandacht vragen, maar waar we eigenlijk helemaal niets aan hebben. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Precies.
Dit is de basis waaruit Permission marketing is ontstaan.

Wat is permission marketing? 

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen gemiddeld 17 uur per dag wakker zijn. Tijdens deze periode vragen ontzettend veel verschillende zaken onze aandacht. Het gaat hierbij niet alleen om ons werk, maar ook om ons gezin, vrienden en familie, een film die we bekijken of een boek die we lezen en ga zo maar door. Voldoende aandacht besteden aan al deze verschillende factoren is vermoeiend. Als er dan ook nog eens heel wat reclame uitingen op ons afkomen  heeft de doorsnee consument daar minder oog voor. Gladde verkooppraatjes of koude, onpersoonlijke e-mails of telefoontjes zijn tegenwoordig steeds meer ‘not-done’. Dit is terecht, want het kan beter. Bijvoorbeeld met permission marketing.

Zoals de naam al doet vermoeden gaat het bij permission marketing om een vorm van marketing waarbij er aan de klant eerst toestemming wordt gevraagd om een bepaald product of dienst voor te mogen stellen. Het achterliggende principe van deze marketingtechniek is dan ook eenvoudig. Wanneer een persoon doelbewust naar jouw onderneming komt omdat deze oprecht geïnteresseerd is in jouw product of dienst, is de kans veel groter dat deze potentiële klant ook daadwerkelijk een klant wordt. Hoeveel van de mensen die geconfronteerd worden met een complete homepage take-over is echt geïnteresseerd in het product of de dienst die wordt aangeboden? Nauwelijks 3 procent!

Bovenstaand gegeven zorgt er voor dat permission marketing in de basis reeds 3 bijzondere voordelen weet te realiseren, namelijk:

  1. Potentiële klanten worden niet op vervelende wijze geconfronteerd met de marketing van jouw onderneming. Hierdoor wordt een negatief gevoel rond je bedrijf of product voorkomen.
  2. . Het opzetten en beheren van een permission marketing campagne vereist veel minder bijsturing omdat ze vanaf het begin al goed is voorbereid en sterk is toegespitst op jouw doelgroep.
  3. Er wordt op razend efficiënte wijze een vertrouwensband opgebouwd met je (potentiële) klanten. Dit resulteert in opvallend meer vaste klanten.

Een relatie opbouwen met je klant(en)

In het geval van permission marketing draait het eigenlijk allemaal om een relatie opbouwen met je klant(en). Dit doe je niet door ze ongevraagd te bestoken met schreeuwende informatie over jouw product of dienst, maar wel door ze toestemming te vragen en ze naar jou te laten komen. Een bekende vorm van permission marketing is het inzetten van een pagina op het sociale media platform Facebook. Gebruikers die jouw pagina volgen hebben hun toestemming gegeven om updates te ontvangen van het bedrijf of het merk in kwestie. Wanneer ze deze updates op hun tijdlijn zien verschijnen vinden ze dit niet vervelend, maar eerder interessant. Dit eenvoudige voorbeeld maakt meteen duidelijk waar de kracht van permission marketing precies in schuilt.

Permission marketing kan uiteraard niet uitsluitend worden toegepast door gebruik te maken van een pagina op een sociaal netwerk. Veel bedrijven maken hiervoor tegenwoordig gebruik van een zelf ontwikkelde applicatie. Een bekend voorbeeld op dit vlak is de app van Albert Heijn. Nadat je deze app op je toestel hebt geïnstalleerd en je ze opent wordt je geconfronteerd met de vraag; ‘Kan ik u helpen?’ De app is dan ook in het leven geroepen om het leven van boodschappers te vereenvoudigen. Dit betekent dat ze een bijdrage levert in het vervullen van de wensen van de doelgroep. Zo wordt er een sterke relatie opgebouwd met een klant die deze positieve ervaring graag zal delen met vrienden en kennissen.

Praktijk

In de praktijk betekent het dat er bij het allereerste contact met een consument eigenlijk alleen gevraagd wordt (in bijv. een videobanner op Youtube) of je wellicht geïnteresseerd bent in meer informatie over een bepaald onderwerp. Ja/Nee? Bij Ja krijg je informatie over bijvoorbeeld over bijvoorbeeld mooie wimpers. De groep die ja heeft geantwoord krijgt bij het 2e contact nog meer technieken te zien over de mooiste wimpers. Pas bij contact 3 en 4 zal de adverteerder wat meer richting conversie gaan. Pas nadat er een band is ontstaan dus. Dankzij cookies en data zijn dergelijke campagnes uitstekend vooraf in te regelen.

Permission marketing en online marketing, een gouden combinatie 

Permission marketing kan tegenwoordig dus op verschillende manieren worden toegepast. De combinatie van permission marketing en online marketing blijkt winstgevend voor beide partijen. Enerzijds krijgt de klant een product of dienst aangeboden welke een oplossing biedt voor zijn vraag of probleem terwijl anderzijds het bedrijf winst maakt. Bovendien is permission marketing niet vergankelijk. Als er eenmaal toestemming van de klant is verkregen kan deze worden gebruikt om op verschillende manieren voorstellen te doen. Een klant die bovendien geïnteresseerd is in product A kan ook een zekere interesse vertonen in alternatief product B of de opvolger daarvan. Hierdoor zorgt permission marketing er voor dat er een langdurige (vertrouwens)relatie ontstaat met de klant die beide partijen alleen maar ten goede komt.
Win-Win dus!