Chat with us, powered by LiveChat

Klanten komen naar jou toe via social selling

3 January | Marketing
Delen op linkedin share button

Display advertising zorgde er in combinatie met het Google AdWords programma voor dat het mogelijk werd om op eenvoudige en betaalbare wijze duizenden potentiële klanten te bereiken. Dat betekende een enorme vooruitgang ten opzichte van offline marketing.
Echter, er was van sociale segmentatie nog niet veel sprake. Dit bleef zo tot de komst van social media. Deze platformen hebben er voor gezorgd dat targeting op doelgroepen nog krachtiger wordt. Bovendien heeft daarmee de nauwkeurigheid van segmentatie een boost gekregen.

Wat is social selling?

Voordat we de voordelen van deze marketingtechniek bekijken is het belangrijk om een duidelijk beeld te scheppen met betrekking tot wat social selling nu precies is. In principe werkt het precies op tegenovergestelde manier als klassieke marketing. Daar waar je bij klassieke marketing als ondernemer zelf naar de klant toe moet stappen om je product of dienst te verkopen geldt dat niet voor social selling.

De kunst van social selling bestaat er dan ook in om er voor te zorgen dat geïnteresseerde klanten via vrienden of volgers zelf bij jouw bedrijf aankloppen. Als “brand” staat jouw bedrijf centraal in dit proces. Door het delen van kennis via social-mediakanalen als Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest en Snapchat is het niet alleen mogelijk om je volgers en vrienden te bereiken, maar ook de vrienden van deze sociale groep. Daarnaast kun je meteen interactie aangaan met je vrienden en volgers. Op deze manier wordt de nieuwsgierigheid van je doelgroep opgewekt, kan er kennis worden gedeeld en kunnen er online ‘zaadjes worden gepland’ in de hoofden van prospects.

Het correct implementeren van social selling in jouw (online) marketingstrategie zorgt er niet alleen voor dat op efficiënte wijze nieuwe, potentiële klanten kunnen worden bereikt, maar het levert ook winst op.

Waarom social selling klassieke marketing overtroeft

Social selling toepassen zorgt ervoor dat je als ondernemer kan rekenen op een aantal  voordelen. Onderzoeken die door de jaren heen concrete cijfers uit het sales- en marketinglandschap hebben opgeleverd bevestigen de kracht die schuilgaat in social selling.
We hebben enkele van de meest opvallende cijfers voor jou op een rijtje gezet:

  1. Er is een gemiddeld budget vereist van tussen de 750 & 1.000 euro om een accountmanager de business tot business opdracht te geven om een acquisitiegesprek bij te wonen met een prospect.
  2. Niet meer dan 3 procent van alle prospects is op het ogenblik dat jij jouw diensten of producten voorstelt bereid om daadwerkelijk te kopen.
  3. Kies je er voor om op één maand tijd honderd prospects te benaderen? In dat geval zorgen de ontelbare telefoontjes er voor dat je al snel zo’n 227 uur per kwartaal kwijt bent. Dit is de tijd die is vereist voor het bellen alleen.
  4. 90 procent van de personen binnen de directie antwoorden anno 2017 niet langer op een cold call of ongevraagde e-mail.

Bovenstaande cijfers stemmen tot nadenken, maar de interessantste hebben we voor het laatst gehouden. Eigenlijk zouden we de kracht van social selling namelijk kunnen putten uit één enkele vaststelling; 84 procent van de contactpersonen die zich op directieniveau bevinden tonen zich bereid om een afspraak te maken met een salespersoon waarmee zij ook op social media verbonden zijn of op z’n minst een gezamenlijke connectie hebben.

De kracht van micro marketing

De tijd dat je als online ondernemer uitsluitend de mogelijkheid had om je doelgroep te bereiken door middel van Interruption Marketing of Search Marketing behoort intussen tot het verleden. De opmars van micro marketing valt niet meer te stoppen. Eén van de meest voor de hand liggende voorbeelden op dit vlak is Facebook advertising. De voorbije jaren heeft dit social media platform sterk aan marktaandeel gewonnen op vlak van digitale reclame. Dat is ook logisch, want door reclame zeer persoonlijk en doelgericht op je doelgroep te richten wordt de clickrate verhoogd en neemt ook het aantal leads en conversies toe. Dit komt omdat je de relevantie van de boodschap maximaal kunt instellen op de ontvanger. Het grote publiek dat je bereikt via klassieke marketing wordt bij micro marketing ingedeeld in verschillende, kleine gesegmenteerde groepen. Deze worden vervolgens afzonderlijk benaderd door het inzetten van meer relevante informatie die specifiek op hun van toepassing is.

Onmiddellijk concrete metingen en resultaten

Social selling gaan toepassen zorgt er eveneens voor dat je meteen het resultaat kunt meten. Real-time informatie zorgt er voor dat campagnes, indien vereist, meteen kunnen worden aangepast en bijgestuurd. Deze flexibiliteit zorgt er voor dat er kan worden geëxperimenteerd met campagnes door middel van pre-testing. Er kan een blijvende performance optimalisatie worden doorgevoerd tot die ene specifieke uiting de door jou gewenste doelgroep écht aanspreekt.
De voordelen van social selling:

  • De doelgroep die voor jouw onderneming van belang is wordt nog preciezer en eigenlijk persoonlijker en relevanter aangesproken.
    Hierdoor verkleint de kloof tussen onderneming en klant.
  • Veel kosten en tijdverlies kan worden voorkomen. Social selling werkt automatisch voor jouw bedrijf zonder hoog prijskaartje.
  • Real-time informatie en metingen zorgen er voor dat je jouw campagnes meteen kan bijsturen en optimaliseren waar vereist.

Social selling kan dus niet ontbreken binnen de marketing- en salesstrategie van jouw onderneming.