Chat with us, powered by LiveChat

Branded content marketing, betaalbaar en efficiënt

31 January | Marketing
Delen op linkedin share button

(Potentiële) Klanten zijn áltijd op zoek naar goede en relevante informatie!
Content Marketing: deze klanten binnen halen via relevante content op relevante plaatsen.

Wanneer we content marketing in een notendop omschrijven kunnen we dat doen als waardevolle en relevante inhoud distribueren en afstemmen op de verwachtingen van onze  doelgroep.

Het is een efficiënte marketingtechniek die meerdere doelen kan hebben. Zo is het mogelijk om deze in te zetten met als doel om bestaande klanten te informeren, maar kan er ook een boost voor de verkoopcijfers mee worden gecreëerd, kunnen er leads uit voortkomen en is het mogelijk om de zichtbaarheid van een merk te verbeteren. Welke van deze doelen je hebt, het inzetten van content marketing is tegenwoordig eigenlijk een absolute must is om je merk of dienst zo efficiënt mogelijk binnen de markt positioneren.

Waar je bij de inzet van branded content marketing rekening mee moet houden is dat je bedrijfswebsite over een (apart) “blog” of “nieuws” onderdeel beschikt.

Zorg er hierbij voor dat je vanuit je site een directe koppeling met sociale media kunt maken om de content actief te kunnen distribueren. Plaats de content ook op de plaats van je site waar de content het meest relevant is.

Zorg er daarnaast voor dat je content zoekmachine vriendelijk wordt geschreven (SEO). Hierdoor wordt  jouw content hoger geïndexeerd en dus meer gevonden door potentiële klanten.

Wat zijn de voordelen van content marketing?

De opmars van content marketing is het gevolg van de voordelen die er aan verbonden zijn. Wanneer je content marketing op de juiste manier inzet zul je dan ook kunnen vaststellen dat de gerealiseerde content een enorme meerwaarde kan betekenen voor je bedrijf. Als uitgangspunt van content marketing moet je wel altijd in je achterhoofd houden dat de perceptie van de klant voorop staat. Content kan in de basis namelijk nog zo goed zijn, het wordt pas echt waardevol op het ogenblik dat het goed wordt gevonden en gelezen.
Onderstaand hebben wij de verschillende voordelen die zijn verbonden aan het inzetten van content marketing op een rijtje gezet.

1.Kostenefficiënt 

Zelfs met een beperkt budget is het reeds mogelijk om een efficiënte en kwalitatieve content marketing campagne op te zetten. Bovendien zal je merken dat het creëren van een dergelijke campagne er voor kan zorgen dat er niet alleen een effectieve werking, maar ook een zeer duurzaam rendement wordt gerealiseerd.

2. Een langdurige werking 

Content marketing en ROI vormen een prima samenwerking. De gecreëerde content zal namelijk in de praktijk voor nieuwe bezoekers blijven zorgen, zelfs lang nadat de content werd gepubliceerd. Het spreekt wel voor zich dat de kwaliteit van de content op dit vlak een cruciale rol speelt. One4media realiseert in samenspraak met opdrachtgevers dan ook niet alleen relevante, maar ook echt sterke content die zich specifiek richt op precies die doelgroep die voor jouw business of merk interessant is. Uiteraard wordt er tijdens het creëren van de content eveneens rekening gehouden met de actuele vereisten van de zoekmachines waardoor er een échte win-win situatie ontstaat.

3. Een boost voor het vertrouwen 

Het publiceren van sterke, relevante content voor je doelgroep zorgt er voor dat je binnen de sector het stempel van expert zal krijgen. Dit zorgt voor veel meer vertrouwen, zowel bij bestaande als bij potentiële klanten. Een tweede rechtstreeks effect van het inzetten van content marketing is terug te vinden in het feit dat er meer autoriteit wordt gecreëerd in de zoekmachines. Vroeger betekende dit dat de zogenaamde pagerank van je website werd verhoogd, maar ook na het verdwijnen van deze factor blijft autoriteit van cruciaal belang. Concreet kunnen we dus stellen dat je door het inzetten van content marketing de online reputatie van jouw merk of bedrijf een stevig duwtje in de rug kan geven.

Naast de bovenstaande drie voordelen is er nog één extra belangrijk gegeven dat wordt gecreëerd door het inzetten van content marketing. Het is namelijk zo dat alle content die op deze wijze wordt gecreëerd ook vlot deelbaar is via social media. Het verspreiden van de content via met name het Facebook platform kan er voor zorgen dat er nog betere resultaten kunnen worden gerealiseerd. De gepubliceerde branded content wordt hierdoor op zeer efficiënte wijze nog breder ingezet.

Meteen starten met branded content marketing? Een goede voorbereiding is vereist…

Bovenstaande voordelen zorgen er voor dat de kans groot is dat je meteen wil beginnen met het toepassen van content marketing. Uiteraard is het een veelbelovende marketingtechniek waar een flink potentieel in schuil gaat, maar dat betekent niet dat je er zomaar zonder voorbereiding mee aan de slag moet gaan. Het inventariseren van de situatie als voorbereiding is dan ook eigenlijk een echte vereiste. In de praktijk komt het namelijk zeer vaak voor dat beloftevolle initiatieven stranden op vlak van zaken als praktische haalbaarheid en budgetten. Om dit te voorkomen is het van belang om eerst in kaart te brengen wat je slagingskansen precies zijn. Alleen wanneer jouw branded content levensvatbaar is kan het maximale potentieel van content marketing worden benut.

Goed onderzoeken => levert relevante content => relevante bezoekers => levert vertrouwen op => conversie!

 

Bepaal het doel waarvoor je content marketing gaat inzetten

Eerder in dit artikel is reeds duidelijk geworden dat er verschillende doelen gerealiseerd kunnen worden door het inzetten van content marketing. Ondanks het feit dat deze vorm van marketing breed kan worden ingezet is het toch altijd belangrijk om concreet voor jezelf uit te maken welke van deze verschillende doelen jij precies voor ogen hebt. Wil je bekendheid creëren voor een nieuw merk of wil je vooral informeren waardoor jouw onderneming als expert ter zake in de kijker komt te staan? Zonder een duidelijk doel zal je merken dat het risico bestaat dat het inzetten van content marketing het doel voorbijschiet.

Drie concrete valkuilen bij content marketing

  1. Creëer geen overaanbod aan content. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
  2. Beperk de zelfpromotie (say what?).
  3. Wees geduldig. Het heeft even tijd nodig voor je content goed is geïndexeerd.

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

In al het enthousiasme wordt er soms “stevig uit de startblokken geschoten”. Toch is er één gouden regel die je ten allen tijde in je achterhoofd moet houden. Kwaliteit is namelijk in elk geval belangrijker dan kwantiteit. Het is dan ook fundamenteel beter om één echt kwalitatief en goed informerend artikel te publiceren dan een reeks van 5 artikelen waar je doelgroep eigenlijk helemaal niets aan heeft. In dit laatste geval kan content marketing zelfs het compleet tegenovergestelde effect hebben.

Het beperken van zelfpromotie 

Uiteraard is het de bedoeling dat de content die wordt gecreëerd werkt voor je onderneming. Het uiteindelijke doel van content marketing is dan ook altijd om een meerwaarde te creëren voor je bedrijf of merk. Dit betekent echter niet dat je de tekst moet aangrijpen om je eigen diensten of producten aan te prijzen. De bedoeling van content marketing is dan ook om content te creëren die vooral over een informatief karakter beschikt. Dit moet er voor zorgen dat potentiële klanten met jouw onderneming in contact komen en vervolgens uit zichzelf interesse gaan vertonen in je producten of diensten. Enkele subtiele verwijzingen opnemen in je content kan uiteraard wel, maar voor zelfpromotie zijn er andere mogelijkheden op de markt terug te vinden.

Wees geduldig, de resultaten komen wel 

Op het ogenblik dat je er voor kiest om te investeren in een vorm van marketing, dus ook in content marketing wil je het liefst meteen resultaten zien. Content marketing kan in de praktijk razend efficiënt werken, maar toch is altijd het nodige geduld vereist. Geef content marketing dus de tijd die het verdient om het meest optimale effect te bereiken. In tussentijd hoef je echter niet af te wachten en kan je meteen verder met het creëren van extra, interessante content.

3 punten die aan de basis liggen van het succes van content marketing

  1. Het inzetten van content marketing zorgt er voor dat je als merk of bedrijf (extra) gaat nadenken over de dingen die je doet en welke meerwaarde je zou kunnen realiseren.
  2. Content marketing is een sympathieke vorm van marketing. Consumenten worden niet geconfronteerd met opvallende, vaak vervelende banners en krijgen meteen een structurele oplossing voor hun probleem of informatiebehoefte.
  3. Content marketing zorgt er voor dat je als onderneming niet meer uitsluitend wordt aanzien als een ‘verkoper’, maar ook als een bron van waardevolle informatie.

Content marketing als oplossing voor dalende marketingbudgetten

De monsterbudgetten waar grote, internationale ketens op vlak van marketing over beschikken zijn uiteraard niet weggelegd voor de kleine ondernemingen. Sterker nog, de voorbije jaren is gebleken dat beschikbare marketingbudgetten onder druk staan. Dat is een probleem, want hoe beschikken bedrijven dan nog over de mogelijkheid om hun nieuwe product of dienst in de markt te zetten? Door het toepassen van content marketing kunnen de krimpende marketingbudgetten op efficiënte wijze worden opgevangen. De kosten voor content marketing zijn in vergelijking met klassieke alternatieven dan ook een flink stuk lager, niet in het minst omdat er weinig advertentieruimte dient te worden ingekocht.

Voor het creëren van content is het raadzaam om een beroep te doen op de diensten van  experts die kunnen zorgen dat jouw content goed gevonden wordt en goed geïndexeerd wordt door de zoekmachines (SEO). Ook op dat vlak valt het heel wat voordeliger uit dan je zou vermoeden. Zeker in vergelijking met het toepassen van grote marketingcampagnes is voor het toepassen van content marketing slechts een beperkte hoeveelheid aan financiële middelen vereist. Dit maakt het een erg toegankelijke vorm van marketing voor niet alleen grote, maar ook kleine bedrijven.

Content marketing, onmisbaar voor elk bedrijf 

De conclusie die we kunnen trekken is dat het inzetten van content marketing tegenwoordig eigenlijk voor elk bedrijf een absolute must is. Voor veel bedrijven wordt het belangrijkste deel van hun omzet gehaald uit online sales. Dit betekent dat een goede positionering binnen de online markt een vereiste is om de concurrentie aan te kunnen gaan. Door het toepassen van content marketing kun je dit relatief eenvoudig en zonder al te grote grote investeringen realiseren.