Chat with us, powered by LiveChat

Alles over adverteren met commercials op televisie

Alles over adverteren met televisiecommercials op televisie

Een televisiespot wordt uitgezonden op 1 of meerdere televisiezenders in Nederland en is een niet te vermijden middel voor vrijwel elke reclamecampagne.
De spotlengte varieert niet per seconde maar per 5 seconden.
Een spotlengte van 30 seconden is het standaard uitgangspunt voor een commercial op televisie. Duurt je televisiespot langer dan stijgen de kosten navenant. Maar de kosten gaan omlaag als de televisiecommercial korter dan 30 seconden duurt.
Televisiecommercials met spotlengtes tot een minuut noemen we ‘short-form’.
‘Long-form’ bestaat ook en dit zijn commercials die vaak ingezet worden voor direct respons televisie (DRTV).

Naast de basiscommercial adviseren we altijd een tag-on in te zetten, dat is een zogenaamde ‘herhalingsspot’. Tijdens de televisiecampagne wordt dan eerst de basisspot uitgezonden, daarna komt de commercial van een andere adverteerder en daarna komt weer de Tag-on van jouw televisiecampagne. Dat noemen we dan bijvoorbeeld 30’+ 5’=35 seconden.
De lengte van een tag-on wordt gewoon opgeteld bij de lengte van de basisspot en het totaal rekenen we af met de media-exploitant. Een tag-on is dus niet extra belast maar levert je wel extra zichtbaarheid en naamsbekendheid op.

Hoe bereken je de kosten van een televisiecampagne?
Om een campagne op televisie in te kopen gaan we eerst bepalen wat de bruto basisjaarprijs per commercial is die we kunnen hanteren voor de desbetreffende adverteerder en televisiezender. Daarna vermenigvuldigen we deze kosten met diverse relevante indexen;

Voorbeeld van de methodiek van Talpa om de prijs van een GRP te berekenen;

Voor elke televisiecampagne is timing heel belangrijk. In welke maand(en) moet de televisie campagne actief zijn? Bijvoorbeeld op welke dagen en tijdstippen? Ook voor de uitzendperiode geldt een indexering: de maandindex.

Maandindexen voor televisiecampagnes;

Januari: maandindex 70
Februari: maandindex 70
Maart: maandindex 90
April: maandindex 110
Mei: maandindex 120
Juni: maandindex 100
Juli: maandindex 70
Augustus: maandindex 85
September: maandindex 120
Oktober: maandindex 130
November: maandindex 125
December: maandindex 110

Omdat de maandkosten nogal uiteen lopen is het altijd de moeite waard een wat goedkopere maand te kiezen als dit past in de vooraf bepaalde mediastrategie.  Als adverteerder krijg je dan simpelweg ‘meer waar voor hetzelfde geld’. Oktober is bijvoorbeeld bijna tweemaal duurder dan januari, februari en juli.

Om de inkomsten zo optimaal mogelijk te houden en te kunnen sturen gebruiken TV-exploitanten een marktindex. Meestal staat deze neutraal op 100. Maar indien er in een bepaalde maand heel veel vraag is naar advertentieruimte dan kunnen zij de marktindex aanpassen. Dit kan tot een maand voor aanvang van de televisiecampagne, dus zaak om hier rekening mee te houden (of vooraf uit te sluiten in overleg met de exploitant!).

Omdat de soort inkoopdoelgroep ook bepalend is voor de bepaling van het GRP tarief is er een  doelgroepindex. Elke televisie exploitant kent zo weer zijn eigen indexen. One4media heeft uiteraard inzicht in al deze doelgroep indexen.
Zo kennen  schaarse en moeilijker te bereiken doelgroepen als bijvoorbeeld ‘jongeren’ een hogere index dan makkelijk te bereiken doelgroepen als bijvoorbeeld mannen 35-49 jaar.
Bij Ster bestaat er de mogelijkheid om tegen index 105 in te kopen op AB1 25-67 jaar. Dan betaal je dus alleen voor televisiekijkers die in deze doelgroep vallen. De rest van de kijkers is ‘bijvangst’. Ook op ‘senioren’68+ kan via een selectpakket bij STER zeer goedkoop worden ingekocht.

Ten slotte is er volgens hetzelfde principe voor bepaalde producten een verhoogde of verlaagde productindex. Ook deze productindexen hebben wij inzichtelijk voor onze klanten.

Totale kosten: als we dan vervolgens alle relevante indexen op de basis GRP prijs ‘los laat’ dan kom je voor een goede televisiecampagne inclusief spotvervaardiging op een all-in bedrag tussen de € 10.000,- en € 50.000,- excl. btw.

De vervaardiging van televisiecommercials

Ook de vervaardiging kunnen wij vanuit ons netwerk geheel verzorgen. Tv spots worden door ons gemaakt volgens het ‘touch – tell –sell principe’.
Het uitgangspunt voor de kosten van het maken van een grafische televisiespot is maximaal € 5.000,- excl. btw. Uiteraard is het ook mogelijk om commercials te maken met acteurs, dan lopen de kosten echter wel verder op. Heb je geen idee voor een creatief concept voor de commercial? Laat het gerust aan ons over!
Vanuit ons netwerk verzorgt Mediabureau One4media het gehele proces voor elke campagne op televisie.

Wat is een GRP?
=> Gross Rating Point = het bruto bereik percentage binnen de doelgroep.
=> GRPs zijn een eenheid om het bruto bereik van een reclame-uiting of reclamecampagne op radio of televisie binnen de doelgroep in een bereik percentage uit te drukken.
=> Netto bereik: hoeveel personen binnen de doelgroep heb ik minimaal 1x bereikt.
=> Contactfrequentie: hoe vaak heb ik de doelgroep personen gemiddeld bereikt.
=> GRP= Netto bereik x GCF (gemiddelde contact frequentie)

Bel ons gelijk om je ideeën te bespreken!