Chat with us, powered by LiveChat

Alles over adverteren met radiospots op radio

Adverteren met radio spots op radio

Radiospots tonen dagelijks aan dat zij een uitstekend middel zijn om bijna elke reclamecampagne te versterken.
Een radiospot wordt uitgezonden op 1 of meerdere radiozenders in Nederland.
De spotlengte varieert per 5 seconden, dus niet per seconde.
Het uitgangspunt voor een radiospot is een spotlengte van 30 seconden. Des te langer je radiospot duurt, des te hoger de kosten van de radiospot. Duurt de radiospot korter dan 30 seconden dan gaan de kosten omlaag. Naast een basisspot adviseren we om áltijd een tag-on in te zetten. Een tag-on is een ‘herhalingsspot’.  We zorgen er dan voor dat tijdens de radiocampagne eerst jouw basisspot wordt uitgezonden, deze wordt gevolgd door de spot van een andere adverteerder en daarna komt de Tag-on van jouw radiocampagne. Dat noemen we dan bijvoorbeeld 25’+ 5’=30 seconden.
Een tag-on wordt dus niet extra belast maar wordt gezien als een onderdeel van de basisspot.

Spotlengte indexen die van toepassing zijn op de spotlengte bij de inzet van radiospots;
5 seconden: index: 25, 10 seconden: index: 50, 15 seconden: index 75, 20 seconden: 100, 25 seconden: index:125,  30 seconden: index 150, 35 seconden: index 175, 40 seconden: index 200 etc. Samen met jou bepalen we de spotlengte en wanneer de spot(s) worden afgespeeld. We kijken daarbij heel goed naar het gedrag van de doelgroep van je klant en passen daar het uitzendschema volledig op aan.

De keuze van de doelgroep heeft eveneens invloed op het uiteindelijke tarief. Hier geldt een doelgroepindex voor. Deze doelgroepindexen verschillen echter enorm per radiozender. Uiteraard maken wij  deze eerst inzichtelijk voor je.

Daarnaast werken radio-exploitanten met een marktindex. Deze marktindex staat veelal gewoon op 100, maar als er bijvoorbeeld erg veel vraag is een bepaalde maand kunnen zij de marktindex zelfs een maand van tevoren nog aanpassen. Hierdoor optimaliseren zij hun inkomsten.

Timing is bij het bepalen van de radiocampagne heel belangrijk. In welke maand(en) moet de radiocampagne on-air zijn? Op welke dagen en op welke tijdstippen? Deze uitzendperiode heeft ook invloed op de kosten van de radiocampagne en ook hier geldt een indexering voor.

Maandindexen die van toepassing zijn op de maand waarin de radiocampagne wordt uitgezonden

Januari: maandindex 60, februari: maandindex 75, maart: maandindex 95, april: maandindex 100, mei: maandindex 115, juni: maandindex 120, juli: maandindex 55, augustus: maandindex 50, september: maandindex 135, oktober: maandindex 140, november: maandindex 140, december: maandindex 115.
Zo loont het zeker de moeite om een wat goedkopere maand te kiezen als de uitzendperiode van de radiocampagne niet strikt maandgebonden is.
deze flexibiliteit levert veel meer bereik op voor hetzelfde geld. Een radioocampagne in Juni is namelijk twee maal zo duur als een radiocampagne in januari en een radiocampagne in oktober of november is zelfs bijna drie maal duurder als een radiocampagne in augustus!

Het uitgangspunt voor het berekenen van de totale kosten voor een succesvolle mediacampagne is een ‘basis GRP prijs’ of ‘kosten per spot’.

Wat is een GRP?
Gross Rating Point = het bruto bereik percentage binnen de doelgroep.
GRPs zijn een eenheid om het brutobereik van een reclame-uiting of reclamecampagne op radio of televisie binnen de doelgroep in een bereikspercentage uit te drukken.
Netto bereik: hoeveel personen binnen de doelgroep heb ik minimaal 1x bereikt.
Contactfrequentie: hoe vaak heb ik de doelgroep personen gemiddeld bereikt.

Als je dan vervolgens alle relevante indexen op de basis GRP prijs ‘los laat’ dan kom je voor een goede radiocampagne op een all-in bedrag tussen de € 10.000,- en € 50.000,- excl. btw.

De vervaardiging van radiocommercials

Het maken en opnemen van de radiocommercial  is een heel uitdagend en leuk proces. Creativiteit en effectiviteit komen hier samen. Het uitgangspunt moet zijn dat de boodschap van de radiocommercial heel duidelijk overkomt en dat de doelgroep(en) het begrijpen. Daarbij kiezen we voor: Touch – Tell -Sell! Voor de radiocommercial is de keuze van de stem(men) vaak cruciaal. Ze moeten echt goed passen het product of de dienst die verkocht moeten worden. Hiervoor hebben we keuze uit een enorme stemmendatabank. Dit zijn professionele ‘stemmen’ die ook voor langere tijd beschikbaar zijn. Hierdoor kan een eventuele volgende radiocommercial door dezelfde stem(men) ingesproken worden wat de herkenbaarheid en effectiviteit ten goede komt.
Het uitgangspunt voor de kosten van het maken van een radiocommercial is een bedrag tussen de € 2.000,- en € 5.000,- excl. btw.
Dat bedrag is inclusief ‘de stem’.

Vanuit ons netwerk verzorgt Mediabureau One4media het gehele proces voor elke radiocampagne.