Chat with us, powered by LiveChat

Influencer marketing, interessanter dan ooit

27 December | Marketing
Delen op linkedin share button

Wanneer we de belangrijkste marketingtrends van de voorbije jaren bekijken kunnen we vaststellen dat influencer marketing één van de sterkt stijgende instrumenten is. Eigenlijk is dat niet meer dan logisch. Het wantrouwen van de consument richting sociale media en commerciële boodschappen stijgt meer dan ooit. Dit zorgt er voor dat het voor bedrijven belangrijker wordt om naar alternatieven te zoeken om hun doelgroep te bereiken om merk, product of dienst te communiceren. Het inzetten van een ambassadeur via influencer marketing biedt op dit vlak een bijzonder interessante oplossing.

Wat is influencer marketing precies?

Influencer marketing valt wellicht het best te plaatsen als een commercieel verlengstuk van het PR-beleid. Dit is het geval omdat jouw bedrijf als het ware meelift op de invloed die ‘invloedrijke personen’ hebben. Influencer marketing wordt toegepast door bekende beïnvloeders als “brand ambassador“ in te zetten. Dit kan plaatsvinden via diverse kanalen (zowel online als offline) en influencer marketing kan ook op meerdere manieren worden ingezet.

Voorbeelden van influencer marketing in de praktijk

Kenmerkend voor influencer marketing is dat het vaak niet duidelijk is dat er een vorm van marketing wordt uitgeoefend. Neem nu bijvoorbeeld voetballers die met een hoofdtelefoon van een bepaald merk oplopen. Of wat te denken van de kleren die Kim Kardashian draagt of de schoonheidsproducten die ze gebruikt? Wees er maar zeker van dat elke foto die ze op haar social media kanalen post er één is waar grof geld voor is betaald. Volgers van deze populaire personen zien het merk en het type van het artikel en worden subtiel overgehaald om naar de (online) winkel te gaan om deze te kopen. Als de sterren het dragen of gebruiken kan het niet anders dan goed zijn toch? Dit is het effect van influencer marketing….!

Wat wil je bereiken met influencer marketing?

Het feit dat influencer marketing op tal van verschillende manieren kan worden toegepast zorgt er voor dat je, voordat je met een bepaald influencer in zee gaat bepaalde vragen moet stellen.
Allereerst; wat wil je precies bereiken met het inzetten van influencer marketing?
Denk daarbij aan de volgende opties:

  • Het vergroten van de naambekendheid van je onderneming.
  • Het opbouwen of versterken van het imago van je bedrijf.
  • Het creëren van een nieuwe invalshoek om je producten of diensten te introduceren.
  • Het bereiken van een nieuwe doelgroep via andere kanalen die je doorgaans niet of slechts zeer moeilijk bereikt.

Er gaat een enorm potentieel schuil in influencer marketing, maar het moet gezegd dat ze pas op een echt efficiënte manier kan worden ingezet voor je merk op het ogenblik dat deze wordt geïntegreerd in een duidelijk uitgestippelde langetermijnvisie. Bovendien is het van belang om er voor te zorgen dat jouw influencer marketing campagnes goed meetbaar zijn. Dat gecombineerd met weloverwogen KPI’s zorgt er voor dat je uiteindelijk achteraf kan monitoren wat het effect van de campagne is geweest.

Welke influencers zijn interessant voor jouw merk?

Wanneer je duidelijk hebt bepaald met welk doel je influencer marketing wenst in te zetten is het zaak om op zoek te gaan naar influencers die het meest geschikt zijn voor je merk, product of dienst. Het is verleidelijk om op dit vlak vooral te kijken naar het bereik waar influencers over beschikken. Dat is voor de hand liggend, maar lang niet altijd het interessantst. De meest optimale resultaten worden dan ook vooral behaald bij influencers die over een achterban beschikken die zo goed mogelijk aansluit bij de doelgroep voor jouw merk, product of dienst.

Dit zorgt er voor dat je er goed aan doet om in eerste instantie te bepalen wie je precies wenst te bereiken. Pas daarna kan je een selectie maken van influencers die deze doelgroep het best kunnen aanspreken. Op deze manier zal je aan het einde van de rit een echt relevant bereik weten te realiseren. Hou er bij het uitkiezen van een influencer eveneens rekening mee dat de kosten sterk uiteenlopend kunnen zijn. Een bekende Nederlander of een bekende Vlaming zal al snel een stevig prijskaartje in rekening brengen. Het kan dan ook absoluut geen kwaad om in deze fase reeds even na te denken over het budget dat je aan influencer marketing wenst te besteden en mediabureau One4media hierbij in te schakelen.

3 tips voor het vinden van de voor jou beste influencer

Wil je er absoluut zeker van zijn dat de influencer die jij wilt inschakelen écht precies past bij jouw onderneming, je product of je dienst?
Check deze drie belangrijke tips:

  1. Kies voor een influencer waar je zelf een goed gevoel bij hebt.
  2. Stippel samen met de influencer een duidelijke toekomstvisie uit.
  3. Zorg er voor dat je kiest voor een echt waardevolle influencer die beschikt over een doelgroep die echt past bij het product, de dienst of het merk dat je wenst te promoten.

Wat is jouw taak als ondernemer bij influencer marketing?

Eerder in dit blogartikel hebben we reeds duidelijk aangegeven dat influencer marketing een activiteit is waarbij er sprake moet zijn van een langetermijnvisie. Mede hierdoor is het belangrijk om een goede relatie op te bouwen met de influencers die voor jou actief zijn. Eén van de sleutelelementen met betrekking tot influencer marketing is dan ook de relatie die je als bedrijf opbouwt met de persoon in kwestie.

Echt goede influencers haal je vaak ook niet zomaar over om voor jouw bedrijf aan de slag te gaan, in tegendeel. Het is dan ook vaak in eerste instantie vooral een kwestie om goodwill te creëren. Deel de berichten van de influencers dus gerust op je eigen social media kanalen en aarzel niet om de nodige vragen te stellen. Op het ogenblik dat er sprake is van een bepaalde klik met een influencer kan je er voor kiezen om samen rond de tafel te gaan zitten. Maak vanaf het begin meteen duidelijke afspraken. Door aan te geven waar jouw verwachtingen liggen wordt al snel duidelijk of de visies van jullie beiden matchen of niet.

Niet alleen het financiële aspect telt

Je dient er bij het inzetten van een influencer rekening mee te houden dat voor deze personen niet alleen het financiële aspect telt. Uiteraard zal er een bepaalde vergoeding voor de activiteiten moeten worden betaald, maar vaak vinden influencers de extra voordelen nog heel wat interessanter. Influencers vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat je ze erkenning geeft als expert binnen hun vakgebied. Voer ze dan ook gerust als dusdanig op in je eigen communicatie. Ook de eventuele extra werkzaamheden die aan de influencer kunnen worden toegekend door aan de slag te gaan voor jouw onderneming kunnen van doorslaggevend belang zijn. De eisen die worden gesteld zijn altijd sterk afhankelijk van de influencer in kwestie.

Creëer een win-win situatie voor beide partijen

In het meest ideale geval zal je merken dat het toepassen van influencer marketing voor beide partijen een win-win situatie zal zijn, namelijk:

  1. Er wordt meer invloed gecreëerd voor de influencer. Daardoor neemt niet alleen diens bereik verder toe, maar ook de impact die hij of zij heeft.
  2. Er wordt meer zichtbaarheid gecreëerd voor jouw merk, product of dienst.

Tip: Probeer een influencer niet (teveel) te sturen

Veel bedrijven vinden het belangrijk dat een influencer zich aanpast aan hun manier van communiceren. Het gebeurt dan ook niet zelden dat ondernemingen verwachten dat een influencer voorgekauwde berichten de wereld instuurt. In de praktijk is dit echter absoluut geen goed idee, in tegendeel. Een influencer heeft zijn of haar invloed en bereik namelijk gecreëerd door een geheel eigen vorm van communiceren. Precies die authenticiteit van die vorm van communiceren geeft influencer marketing zo’n natuurlijk karakter. Dat gaan beïnvloeden door berichten voor te schotelen is niet verstandig en zal bij échte influencers op weinig begrip stuiten.

Influencer marketing, interessanter dan ooit

We durven gerust te stellen dat influencer marketing interessanter is dan ooit. Dit heeft alles te maken met de veranderde denkwijze van de consument. Bovendien is het zo dat mensen tegenwoordig vanuit alle uithoeken worden bestookt met opvallende en vaak ook opdringerige advertenties. Influencer marketing biedt op dit vlak een zeer aangename afwisseling. Het ‘zachte’ en niet opdringerige karakter van deze marketingtechniek valt goed bij de consument en dat komt ook het effect uiteraard alleen maar ten goede. Dit alles zorgt er voor dat het toepassen van influencer marketing ook voor jouw merk, product of dienst zeker en vast de moeite meer dan waard kan zijn. Neem eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!